Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Antreprenorii romani si comunicarea de criza | Studiu GMP PR 20-04-2016


60% dintre antreprenorii români s-au confruntat cu o criză de imagine în ultimul an


Conform studiului "Antreprenorii romani si comunicarea de criza" realizat de GMP PR, in luna martie 2016, antreprenorii romani nu sunt pregatiti sa gestioneze o criza de imagine, desi 60% dintre ei s-au confruntat cu asta in ultimul an - de la comentarii negative in social media, pana la articole in presa sau amenintari de boicot din partea consumatorilor.

 

Cu toate acestea, ei si-au pastrat optimismul: 75% dintre ei nu cred ca in urmatorul an se vor mai confrunta cu asa ceva.
 

 

Comunicarea nu este o prioritate pentru antreprenorii romani. 62% nu au o persoana responsabila de comunicare in firma, peste 80% nu au facut niciodata un media training, iar 76% nu s-au gandit la vulnerabilitatile specifice afacerii lor, care ar putea duce la o criza de imagine.


Doar 20% dintre ei vad riscuri venind din social media, temerile lor cele mai mari referindu-se la crize de produs. Mai mult, un procent de 72% nu folosesc social media in comunicarea corporate si nici nu o iau in calcul in cazul unei crize de imagine. Vestea buna este că 73% dintre ei au in agenda lor numarul de telefon al unui expert in comunicare.


Comunicarea de criza este modul in care compania comunica atat intern cat si extern atunci cand o situatie neasteptata devine o amenintare care poate avea consecinte negative. In managementul crizei, amenintarea reprezintă efectele negative pe care le poate genera o criza asupra organizatiei, a stakeholderilor sai sau a industriei in general.
 

Un exemplu recent, exploatat mult de media romanesti este cazul producatorului autohton de produse lactate din Bradet. Modul in care gestionat el criza a impartiti lumea specialistilor de comunicare in doua: o parte au fost de accord cu reactiile lui, altii au considerat ca nu a comunicat corect. Lucrurile nu sunt asa de simple, iar business-urile antreprenoriale nu pot fi comparate nu marile corporatii. 

 

Cazul Bradet ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru antreprenorul din Romania. Studiul ne arata ca 40% dintre antreprenori vad un potential de criza venind din zona produsului. Potentialul de criza exista indiferent de business, in special daca ne gandim la amploarea social media. Antreprenorul roman trebuie sa inteleaga faptul ca managementul crizei nu inseamna doar un plan de comunicare, ci si un plan de continuitate a business-ului. Un plan de criza il ajuta sa stie ce sa spuna, dar si cum sa isi continue activitatea”, a decarat Ana-Maria Diceanu, Head of Crisis Department si Senior Partner GMP PR, si unul dintre cei mai apreciati specialisti in comunicarea de criza, in cadrul conferintei ADN Antreprenor organizate pe 30 martie de catre Revista BIZ.
 

Studiul a fost realizat in martie 2016 de GMP PR pe un esantion de 85 antreprenori din Romania, majoritatea avand peste 20 de angajati si afaceri de cel putin cinci ani.

 

Sursa: GMP PR
www.gmp-group.ro
 

GMP PR, parte a GMP Group, este cea mai performantă agenţie independentă de relaţii publice din România, conform studiului Unlock Market Research din 2015. De-a lungul timpului, activitatea agenţiei a fost recunoscută local şi internaţional la competiţii precum Sabre Awards, European Excellence Awards sau Romanian PR Award. Printre distincţiile primite se numără „PR Innovator of the Year”, „Romanian PR Agency of the year”, „Best use of PR Evaluation”,  „Newcomer European Agency of the Year”.