Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Investitiile in tech si start-up-uri vor fi dominate in 2016 de gandacii de bucatarie 22-04-2016
 
Unicorn_CockroachAnul trecut a fost anul „unicornului” / inorogului – start-up tech nelistat care ajunge la o evaluare de 1 miliard de dolari sau mai mult. Dar investițiile în tech și start-up-uri vor fi dominate în 2016 de „gândacii de bucătărie” (engl. cockroach), scrie Oscar Williams -Grut într-un articol publicat în Business Insider, citat de economiczoom.ro.
 
„Totul ține acum de capacitatea de adaptare la vremea furtunoasă”, spune Tim McSweeney, director al băncii Restoration Partners. „Unicornul este o fiară din mitologie, în timp ce un gândac de bucătărie poate supraviețui unui război nuclear.”
 
O companie de tip unicorn este caracterizată printr-o creștere foarte rapidă, alimentată de fondurile de capital de risc. Compania nu este profitabilă, dar ideea principală este ca afacerea să câștige o cotă de piață suficientă, înainte de a se concentra pe a face profit. Uber este un prim exemplu.
 
Printre start-up-urile care au aderat la clubul inorogilor anul trecut se numără TransferWise, Lyft, Zenefits, SoFi, Hellofresh, Prosper, Oscar, și Farfetch, conform CB Insights. Au existat mult mai multe însă.
 
Un ‘gândac de bucătărie’, în schimb, este o afacere care se construiește încet și constant, păstrând un ochi pe venituri și profit. Cheltuielile sunt ținute sub control, astfel încât să poată rezista oricărei furtuni de finanțare.
 
„Pentru partea de investiții, reprezintă reducerea la minim a riscului. Haideți să găsim o companie care poate supraviețui unui război nuclear, iar după luptă să existe, sau se reinventează și face ceva diferit – are echipa potrivită, baza de clienți potrivită etc.” a spus McSweeney.
 
Restoration Partners nu investește direct, însă oferă servicii bancare pentru startup-urile tech. Ca atare, McSweeney și colegii săi au o perspectivă bună a spațiului de investiții.
 
McSweeney nu e cel care a inventat termenul de „companie gândac” și nu este primul care îl evidențiază. Teoria investițiilor este una veche, iar Caterina Fake, fondatoarea Flickr, a scris despre această idee pe blog în septembrie anul trecut.
 
Dar ideea de ‘gândac de bucătărie’ versus ‘unicorn’ / inorog captează o stare de spirit larg răspândită în comunitatea de investiții acum.
 
În cadrul unei conferințe recente FinTech (FinTech = tehnologie in servicii financiare) din Londra – unul dintre cele mai tari subsectoare de tehnologie care se laudă cu o mulțime de unicorni – am găsit investitori și bancheri îngrijorați de schimbările din piață, scrie Oscar Williams –Grut.
 
„Cred că elementul unicorn se apropie de sfârșit, iar bula de pe piață este în declin”, a spus McSweeney.
 
Șeful lui McSweeney, fondatorul Restoration Partners Ken Olisa, mi-a spus cam același lucru. La lansarea VTC Group, el a subliniat: „Există o industrie a unicornilor, iar ei se pot juca unul cu celălalt, dar acest lucru nu va sfârși bine, pentru că nu este vorba despre client, și nu este vorba despre a adăuga valoare.”
 
Așadar, de ce investitorii cauta acum mai degrabă ‘gândaci’ decât ‘unicorni’? Raspunsul este finanțarea.
 
Anul 2015 a fost caracterizat printr-o finanțare gratuită și ușoară pentru startup-uri, datorită dobânzilor scăzute înregistrate, fapt ce a condus la și mai mulți bani în capitalul de risc și în performanța slabă a pieței de capital, încurajând firme ca Fidelity și BlackRock să încerce investiții în capitalul de risc.
 
Dar 2016 a început foarte diferit, cu fondurile de capital de risc în scădere, pe fondul dezechilibrelor din economia mondială.
 
Acest lucru a scos la iveală probleme în modelele de afaceri ale multor unicorni și ale altor afaceri tech cu creștere rapidă, multe dintre care se bazează pe banii obținuți ușor de la fondurile de capital de risc, care le finanțează creșterea. Companii cum ar fi Twitter și Birchbox au făcut disponibilizări, iar Dan Primack de la Fortune a remarcat recent că randamentele atât ale fondurilor de private equity, cât și ale celor de capital de risc au scăzut în primul trimestru din 2016, pentru prima dată în mulți ani. Zenefits, care a aderat la clubul inorogilor în 2015, a făcut implozie într-un mod destul de spectaculos.
 
McSweeney spune: „Când alergi după creștere, creștere și iar creștere – nu mai este vorba despre sustenabilitate. Este pur și simplu o încearcare de a crește cât mai repede posibil, fără a te uita la elementele fundamentale ale casei. Asta simt că este un unicorn – goană după creștere pentru a atrage investitori. Este un fel de ciclu de tip „cursa inarmarii”.
 
„Google nu a alergat după creștere. Ci a oferit un serviciu internetului și a construit o afacere în jurul lui”.
 
El adaugă: „Uită-te la Powa. Este bula speculativă – nu aș spune că se va sparge, dar este în declin”.
 
Cu sediul la Londra, Powa Technologies a obținut finanțare de cel puțin 225 milioane de dolari (datorie și capital) pe parcursul ultimilor trei ani, iar la un moment dat a pretins a avea o valoare de 2,7 miliarde de dolari. Dar afacerea de plăți a dat faliment în luna februarie, având datorii de 16,4 milioane de dolari, cu doar 250.000 de dolari în bancă.
 
„Eu încă mai cred că există capital, dar aplicarea lui este mai rațională. Oamenii caută afaceri mai inteligente în care să-și investească banii”, a spus McSweeney.