Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Medierea: cand, de ce, cum? 20-02-2014

Incepand cu 1 august 2013, in mediul juridic si nu numai a inceput sa se discute din ce in ce mai mult despre mediere si mai ales despre informarea cu privire la mediere care a devenit obligatorie pentru anumite cazuri inainte de initierea unui litigiu in instanta. Dar asa cum s-a constatat si in urma unui studiu publicat de Parlamentul European la sfarsitul lunii ianuarie 2014, medierea este destul de putin cunoscuta si utilizata ca metoda alternativa de solutionare a unui conflict. Deci, ce e medierea si la ce ne poate fi utila?

Medierea este o forma alternativa de rezolvare a conflictelor intre doua sau mai multe parti ce doresc sa ajunga la o intelegere, cu ajutorul unei terte persoane, specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate.

Conflictele pot implica - in ceea ce priveste partile - state, organizatii, comunitatii, companii sau indivizi.

In Romania, medierea este reglementata prin Legea 192/2006 unde se specifica de la primele articole ca medierea se bazeaza pe increderea pe care partile o acorda mediatorului, ca persoana apta sa faciliteze negocierile dintre ele si sa le sprijine pentru solutionarea conflictului, prin obtinerea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile care se va concretiza formal intr-un acord de mediere.

Acordul de mediere are puterea unui contract intre parti (inscris sub semnatura privata), dar daca partile doresc acest lucru acordului i se poate da valoare de titlu executoriu prin inscrierea lui la notar sau la instanta de judecata.

 

Cand ?
Partile pot recurge la mediere atat inainte ca un conflict sa fie prezentat instantei de judecata, cat si dupa transformarea acestuia intr-un litigiu aflat pe rolul instantei.

 

De ce?
Motivele care pot determina partile sa recurga la acest instrument pentru stingerea conflictului sunt date de avantajele pe care medierea le prezinta:

-       Costuri semnificativ reduse fata de cele implicate de un proces in fata instantei de judecata (pecuniare si/sau emotionale) – in cazul medierii se plateste doar onorariul dinainte stabilit si convenit impreuna cu partile si cheltuielile implicate de mediere, in functie de complexitatea si natura cauzei. Nu exista obligativitatea taxelor de timbru, administrare de probe sau ale elemente specifice procedurii judiciare.

-       Rapiditatea solutiei – partile pot gasi o solutie mutual agreata in doar cateva sedinte, fata de termenele de aproape un an sau pe o perioada mai lunga in fata instantei de judecata. In functie de natura conflictului si disponibilitatea partilor, se poate ajunge la o solutie inclusiv intr-o singura sedinta.

-       Flexibilitatea procedurii de mediere – solutia este dispusa de parti prin dialog si concesii reciproce si prin facilitarea mediatorului.

-       Participarea directa a partilor in ajungerea la o intelegere – partilor nu le este impusa o solutie si nu au nici obligatii probatorii, medierea fiind o procedura in care ambele parti castiga, nu exista castigator si perdant.

-       Confidentialitatea medierii – toate informatiile prezentate sau discutate in cadrul procedurii de mediere sunt guvernate de principiul confidentialitatii, avantaj esential pentru parti cu privire la relatiile de afaceri, de familie, de munca si orice alt tip de conflict care ar deveni public in cazul prezentarii lui in sedintele din sala de judecata.

-       Caracterul privat al procedurii 

-       Mentinerea si chiar imbunatatirea relatiilor intre parti

 

In Romania au fost prevazute la nivel legislativ si multe avantaje ce sunt oferite partilor, care nu sunt de neglijat. Aici putem reaminti, de exemplu, la reducerea cu 50% a taxei de timbru care s-ar datora in cazul litigiilor privind transferul dreptului de proprietate sau al altui drept real asupra unuia ori mai multor bunuri imobile sau partaje, in cazul in care conflictul s-a solutionat prin mediere.

 

Cum?
Initierea produrii de mediere poate fi facuta atat de catre o parte, cat si de ambele parti la conflict.
In cazul in care o singura parte contacteaza mediatorul, aceasta va initia procedura de pregatire a medierii prin care mediatorul va invita celalta parte la o sedinta de informare cu privire la avantajele si oportunitatea medierii pentru solutionarea conflictului lor.
In cazul in care ambele parti se prezinta la mediator, acesta va initia procedura medierii cu sedinta de informare care este conform legii gratuita, urmand ca partile sa decida daca doresc sa continue sau nu solutionarea conflictului lor prin mediere.
Caracterul voluntar al medierii guverneaza fiecare faza a acestei proceduri. Prin acest lucru se intelege faptul ca in orice moment al medierii partile au libertatea de a decide cu privire la continuarea sau incetarea medierii, la identificarea unei solutii reciproc convenabile, eficiente si durabile, fie ca aceasta este partiala sau acopera in totalitate obiectul conflictului lor.

 

Poate face obiectul medierii orice tip de conflict sau divergente cu privire la drepturi asupra carora partile pot dispune, fie ca sunt in stadiul premergator unei actiuni in instanta sau daca aceasta a fost deja initiata.
Conflictele care pot fi supuse medierii sunt foarte variate, de la conflicte de vecinatate, la relatii de familie sau intre companii, pana la conflicte interstatale de multe ori mediate de reprezentantii Organizatiei Natiunilor Unite, acestea din urma fiind supuse evident unei proceduri diferite.

Nu pot face obiectul medierii drepturile strict personale, cum sunt cele privitoare la statutul persoanei, precum si orice alte drepturi de care partile, potrivit legii, nu pot dispune prin conventie sau prin orice alt mod admis de lege.
Informarea cu privire la mediere este obligatorie conform  art. 60(1) din legea medierii, in conflictele din:
a) domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;

 

b) materia dreptului familiei: continuarea casatoriei: partajul de bunuri comune; exercitiul drepturilor parintesti; stabilirea domiciliului copiilor; contributia parintilor la intretinerea copiilor; orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii.
 

c) domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;
 

d) domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;
 

e) in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;
 

f) in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la registrul comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedura prevazuta la art. 1.013 – 1.024 (ordonanta de plata) sau la cea prevazuta la art. 1.025 – 1.032 (cererile de valoare redusa) din Legea nr. 134/2010, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 

Dar faptul ca informarea este obligatorie in cazul conflictelor care se incadreaza in aceste categorii, nu inseamna ca doar acestea pot fi solutionate prin mediere, ci doar in aceste cazuri informarea este obligatorie inainte de intentarea unui proces in instanta. Practic orice conflict  cu privire la drepturi asupra carora partile pot dispune poate fi supus medierii.

 

Puterea medierii rezida in liberul consimtamant al partilor implicate si asumarea responsabilitatii de catre acestea, ceea ce in majoritatea cazurilor face rezultatul medierii mai eficient in ceea ce priveste respectarea sa, decat in alte cazuri cand el este impus de o instanta de judecata sau prin alta modalitate de solutionare a conflictelor.

 

Diana Trascu
Mediator & Specialist in Dreptul Uniunii Europene
www.mediator-trascu.ro