Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Business Standard - Secretele unui plan de afaceri bun, Marius Bostan 19-11-2008

Dezvoltarea unei activitati sau inceperea unei noi afaceri ar trebui facute in urma intocmirii unui plan de afaceri. Nu are neaparat o forma predefinita, precis insa are rolul de a ordona si clarifica activitatile specifice fiecarei afaceri in anumite conditii date (ca instrument pentru mangement in vederea realizarii obiectivelor propuse) si de a usura comunicarea cu partenerii de afaceri (in special cu aceia care pot oferi finantarea necesara). Totul porneste de la ideea de afacere care trebuie in primul rand sa fie cat mai bine evaluata. Trebuie stabilit clar care este motivatia ca aceasta idee sa fie pusa in practica, ce vrei sa faci, ce poti sa faci, ce experienta ai, ce oportunitati si ce riscuri sunt. Orice antreprenor care are o idee de afaceri si doreste sa o puna in practica ar fi bine sa inceapa cu un exercitiu de evaluare a ideii. Unii antreprenori nu au succes sau dau faliment in special din cauza faptului ca nu evalueaza bine ideea, nu au experienta si cunostinte, nu au partenerii potriviti, au fonduri insuficiente, nu controleaza costurile, cash-flow-ul, muncesc prea mult pentru bani putini sau nu au un plan de afaceri scris si bine facut.

 

Planul de afaceri este un document fundamental, care reprezinta modul de comunicare intre intreprinzatori, potentialii investitori si creditori. De aceea, el trebuie sa fie convingator, bine organizat, logic, sa evidentieze esentialul, caci pe baza lui un intreprinzator poate atrage capital si, de asemenea, ii ajuta pe actionari sa stabileasca obiectivele firmei si sa masoare performantele.

 

Desi planul afacerii unui intreprinzator evidentiaza particularitatile riscului asumat de catre acesta, totusi, el trebuie sa contina anumite elemente cu privire la: planul de actiune, istoricul firmei, continutul afacerii, descrierea acesteia, produsul sau serviciul, strategia de piata, analiza financiara, finantarea. Pentru ca finantatorii potentiali sa dea aviz favorabil si pentru a creste sansele de succes, in planul de afaceri trebuie sa se regaseasca analiza punctelor tari ale firmei, avantajul pe care produsele le ofera in plus fata de concurenta si evaluarea riscurilor. Esential este ca planul sa dea dovada de realism si nu de un optimism exagerat sau de o intelegere partiala a factorilor care influenteaza afacerea. De asemenea, trebuie ca acesta sa se bazeze pe date la zi si sa fie supus ajustarilor permanente.

 

Cine scrie planul? Oricine ar scrie planul de afaceri, el trebuie sa reflecte faptul ca dvs. sunteti “creierul” care l-a conceput si cel care cunoaste si “simte” afacerea in toata intimitatea ei. De foarte multe ori, in special, atunci cand se urmareste atragerea unor investitori sau obtinerea unei finantari, este preferabil sa se apeleze la consultanti specializati care, printr-o maniera profesionista a abordarii, sa faca planul de afaceri cat mai complet, explicit si convingator, dar care pot sa si gaseasca solutii pentru rezolvarea unor probleme cu care se confrunta compania. Expertiza pe domenii specifice (legislatie, marketing, management, calitate, contabilitate etc.) face ca solutia apelarii la consultanta specializata sa fie dorita in multe situatii. Care este nivelul de detaliere necesar? Atat cat este necesar pentru o buna prezentare si intelegere a afacerii, fara a intra insa in detalii. Concizia este o calitate forte a unui plan de afaceri, insa ea nu trebuie exagerata in detrimentul prezentarii specificitatilor afacerii si al modului de obtinere a avantajului concurential. Este recomandabil ca planul propriu-zis sa fie clar si concis, insa partea de anexe (documente-suport in favoarea sustinerii afirmatiilor facute in prezentare) sa fie cat mai bine reprezentata. Pot dezvalui “secretele” afacerii? Este recomandabil sa se semneze o scrisoare de confidentialitate cu persoanele care iau cunostinta de continutul planului de afaceri, dar ar trebui luate si alte masuri de prevedere, precum evitarea crearii unor conflicte de interese, evitarea prezentarii detaliate a unor elemente “vitale” etc. In acelasi timp, prezentarea sa poata oferi raspunsuri la “intrebari-cheie” pe care orice investitor si le poate pune: de ce sa investesc, care sunt avantajele concurentiale, care sunt riscurile afacerii etc.

 

                                        Tips and tricks

 

Structura simplificata a planului de afaceri:

 

  • Descrierea afacerii ar trebui sa inceapa cu descrierea generala si apoi, in mod explicit, a produselor si/sau a serviciilor oferite:

- Istoria companiei (acolo unde exista): istorie, descriere sector, misiune, obiective etc.
- Descrierea detaliata a produselor/serviciilor din perspectiva clientului: in ce constau acestea, beneficiile utilizarii, avantaje, ciclu de viata etc.
- Tehnologie si procese: se prezinta procesul de productie, metode, fluxurile, aprovizionarea, modul de  functionare, tehnologie, patente, particularitati etc.

  • Clientii/Piata: se stabileste piata-tinta, segmente de piata, nise, competitie, mixul de marketing etc.

 

  • Management: se vor prezenta actionarii principali, managerii, personalul, organigrama si atributiile lor

 

  • Finantare: vanzari, venituri, cheltuieli, surse de finantare, proiectii financiare etc.

 

  • Riscuri

 

Factorii de evaluare

 

  • Societate (legal, siguranta, mediu, impact social etc.)

 

  • Risc de afacere (productie, functionalitate, valoare investitie, cercetare de piata, perioada de recuperare a investitiei etc.)

 

  • Analiza nevoilor (piata potentiala, trendul si stabilitatea cererii etc.)

 

  • Acceptanta pietei (compatibilitate, invatare, costuri de promovare, distributie, servicii etc.)

 

  • Competitivitate (pret, concurenta existenta si viitoare, protejare idee etc.)

 

De ce apar probleme:

 

  • Ignorarea competitorilor, evaluarea gresita a acestora

 

  • Lipsa strategiei (inclusiv de personal)

 

  • Incapacitatea de a atrage suficiente resurse

 

  • Necunoasterea reglementarilor legale

 

  • Evaluarea gresita a costurilor

 

  • Supraestimarea profitului

 

  • Politica defectuoasa in domeniul investitiilor

 

  • Contabilitatea deficienta

 

  • Locatia afacerii

 

 

Sursa Standard.ro