Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri

Sondaj FNTM 2020: Birocratia stofoasa e principala piedica in calea antreprenorilor 17-03-2021

Sondaj FNTM pentru romanii din Diaspora: Fii antreprenor in Romania! |  Fntm.ro

 

Sondajul "Vrei sa devii antreprenor social" realizat online de FNTM & Photo-Print Center in perioada noiembrie-decembrie 2020, releva disponibilitatea si intentia a minim 91.1% dintre respondenti de a infiinta in urmatorii 2 ani intreprinderi sociale in mediul rural.

 

Totodata, un procent semnificativ dintre respondenti (72.4%) au declarat ca sunt interesati sa infiinteze intreprinderi sociale avand ca obiect de activitate prelucrarea si comercializarea produselor agricole.

 

Respondentii confirma practic activitatile principale ale proiectului in relatie cu GT (identificare GT – cf profilului definit in sectiunea specifica si SA1.1 si SA1.2, formare profesionala specifica - SA1.3 si SA1.4 si consiliere si oferire de consultanta in vederea infiintarii intrepr sociale in cadrul proiectului – SA1.6si SA1.7).

 

In egala masura, studiul arata ca respondentii doresc infiintarea de intreprinderi sociale folosind sume bugetare diferite ale aj de minimis (cf defalcarii incluse in ghidul conditii specifice). In acest sens, proiectul prevede infiintarea a min 18 intreprinderi sociale in zonele rurale ale regiunii Centru, in judetele AB si SB, (bugetate la valoare maxima de 79.900 euro) tocmai pentru a putea permite infiintarea oricarui tip de intreprindere sociala. In acest sens, in deplin consens cu optiunile GT care vor depune planuri de afaceri in concurs, vor putea fi finantate un numar egal sau mai mare cu 18 intreprinderi sociale pana la cheltuirea totala a bugetului alocat pentru aceasta sectiune.

 

Au raspuns la chestionar 123 subiecti domiciliati cu precadere in localitati urbane si rurale din Regiunea Centru, in special din judetele Alba si Sibiu.

 

Dintre cei 123 respondenti, 41.5% sunt de sex masculin, iar 58.5% sex feminin. Distributia pe grupe de varste este urmatoarea: 25-40 ani – 48.8%, 41-55 ani ani – 40.7%, peste 55 ani – 7.3% si 16-24 ani – 3.3%.

 

In ceea ce priveste nivelul de studii al respondentilor, 33.3% liceale, 21.1% au studii universitare, 19.5% absolventi de 10 clase, 14.6% postuniversitare, 10,6% postliceale si 0,8% absolventi de scoala primara/gimnaziala.

 

Din punctul de vedere al statutului pe piata fortei de munca, dintre respondenti sunt 35% antreprenori, 33.3% angajati, 10.6% manageri, 3.3% someri, 2.4% studenti/elevi, iar un procent de 15.4% s-au declarat ca fiind in alta situatie.

 

Referitor la domeniile in care respondentii isi desfasoara in activitatea in prezent, 26.8% au declarat domeniul Agricultura/zootehnie, 18.7% - Comert, urmate de alte domenii precum Industrie – 8.1%, Prestari servicii – 7.3%, Turism – 6.5% etc. Totodata 3.3% dintre respondenti au declarat ca nu lucreaza.

 

Mai mult de doua treimi dintre participantii la studiu au avut deja o activitate/initiativa (nu neaparat o afacere) in care au avut alte persoane in subordine (67.5%).

 

In ceea ce priveste intentia de a lansa o afacere sociala in urmatorii 2 ani in mediul rural, un procent foarte mare, respectiv 91,1% dintre respondenti au declarat aceasta intentie, in timp ce 7.3% nu sunt hotarati, iar doar 1.6% nu doresc initierea unei afaceri in viitorul apropiat.

 

S-a constatat ca in topul preferintelor celor care doresc sa deschida o intreprindere sociala in mediul rural se afla judetul Sibiu (55.2%), urmat de Alba (34.1%).

 

De asemenea, respondentii studiului si-ar stabili cu preponderenta sediul afacerii la domiciliu/rezidenta – 44.7% sau intr-un spatiu inchiriat – 35.8%. 13% dintre respondenti ar alege o alta varianta pentru sediul viitoarei afaceri, iar 6,5% dintre ei nu stiu/nu raspund.

 

In ceea ce priveste domeniul de activitate ale viitoarelor afaceri, se observa ca o proportie mare dintre respondenti – 72.4% - sunt interesati sa isi infiinteze o intreprindere avand ca obiect de activitate prelucrarea si comercializarea produselor agricole, in timp ce 24.4% dintre acestia doresc sa infiinteze intreprinderi cu un alt obiect de activitate, iar numai 3.3% dintre ei inca nu stiu.

 

Astfel, se observa distributia acestora pe domenii de activitate. Printre favorite mentionam: agricultura, zootehnie, prelucrare carne, prelucrare lactate, apicultura etc.

 

Mai bine de un sfert dintre respondenti, 26.8%, au spus ca ar avea nevoie de o suma mai mica de 40.000 euro (min. 2 locuri de munca), 25.2% intre 40.000 si 60.000 euro (min. 3 locuri munca,din care 1 loc NEETs), 21.1% ca ar avea nevoie intre 60.000-80.000 euro (min. 4 locuri munca,din care 2 locuri NEETs), 13.8% intre 80.000-100.000 euro (min. 5 locuri munca,din care 3 locuri NEETs), 8.1% intre 150.000 si 200.000 euro (min. 7 locuri munca,din care 5 locuri NEETs) si 4.9% intre 100.000-150.000 euro (min. 6 locuri munca,din care 4 locuri NEETs). Mentionam, de asemenea, ca suma medie considerata necesara pentru demararea unei afaceri in urmatorii 2 ani este de 79.900 euro.

 

Din punctul de vedere al viabilitatii viitoarelor potentiale afaceri sociale, atat experienta specifica cat si studiile/cursurile in domeniul viitoarei afaceri sunt esentiale. Participantii sondajului care doresc infiintarea unei afaceri sociale au declarat ca detin, in proportie de 77,2%, experienta profesionala/practica in domeniul in care urmeaza sa fie infiintata afacerea.

 

Mai mult de jumatate din respondenti (57.7%) declara ca au „studii” relevante (cursuri, cerificari, studii superioare) pentru viitoare intreprindere sociala.

 

Din punct de vedere a cunostintelor specifice sectorului economiei sociale, exista o nevoie reala de astfel de cursuri avand in vedere ca marea majoritate (77.2%) nu au participat la cursuri / nu detin certificari. Dintre respondetii care au detin cunostinte specifice (cursuri/certificari): 14.6% au participat si detin un certificat de antreprenor in economia sociala, in timp ce doar 8.1% au participat si detin un certificat de manager de intreprindere sociala.

 

Aceasta nevoie de formare profesionala specifica este demonstrata si de procentul covarsitor de respondenti care sunt disponibili si considera utila participarea la cursuri de formare in vederea dezvoltarii unei intreprinderi sociale. Dintre acestia, un procent de 65% considera ca fiind utila in foarte mare masura participarea si certificarea ANC, iar 29.3% o considera utila in mare masura.

 

Mai mult decat atat, in proportii egale, respondentii considera necesara si utila acumularea de cunostinte specifice precum si sprijin in domeniile Consultanta / consiliere si formare profesionala in domeniul antreprenoriatului, inclusiv cu privire la identificarea de piete de desfacere – 36.6% si Consultanta / consiliere si formare profesionala in domeniul antreprenoriatului social – 36.6%. Totodata, complementar acestora, mentoratul este considerat util in proportie de 15.4%, finantarea nerambursabila in proportie de 8.1%. In aces scop, proiectul propune cursul de Antreprenor in economie sociala acreditat ANC mentionat mai sus.

 

Cu privire la domeniile in care ar apela la specialistii in consultanta, in topul preferintelor participantilor la studiu, prin bifarea unor posibilitati multiple de raspuns, se afla sprijinul in realizarea unui plan de afacere si consultanta fiscala (65.9% fiecare), precum si consultanta juridica (57.7%), marketing si promovare (32.5%), infiintarea intreprinderii sociale (24.4%) etc.

 

Respondentii au indicat faptul ca principalele obstacole care stau in calea deschiderii de afaceri in domeniul economiei sociale in urmatorii 2 ani sunt: 

 

- birocratia stufoasa constituie factorul cel mai frecvent mentionat (69.9%),

- urmat de lipsa finantarii (45.5%),

- taxele mari (42.3%),

- coruptia (34.1%),

- calitatea redusa a fortei de munca/absenta specialistilor in domeniu (23.6%).